TS-29001

استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت – خاص صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی و صنایع مرتبط   ISO TS 29001 : 2010

استاندارد iso ts 29001 که توسط کميته فني۶۷ سازمان بين المللي استاندارد ISO/TC 67 با عنوان(Petroleum , Petrochemical and Natural Gas – QMS) انتشار يافت ، علاوه برکليه  الزامات استاندارد ISO 9001:2000الزامات خاص صنايع نفت ، گاز و پتروشيمي را دارا ميباشد.

ازاهداف اصلي پياده سازي اين استاندارد ميتوان به ارائه آموزشهاي تخصصي لازم جهت کارکنان و پيمانکاران وکاهش ريسک و هزينه هاي عملياتي اشاره نمود.

امروزه دريافت گواهينامه استانداردISO/TS29001به يکي از الزامات شرکتهاي فعال در زمينه  نفت ، گاز و پتروشيمي تبديل شده است.

نفت ، پتروشيمي و گاز طبيعي جزء بزرگترين ، مهمترين و سرمايه برترين صنايع جهان است  که کوچکترين سهل انگاري در آن و يا کيفيت نامناسب تجهيزات ، قطعات ، نصب و يا خدمات پيمانکاري در اين صنايع علاوه بر تحميل ميلياردها دلار هزينه به سازمانها مي تواند به ايجاد خطرات ايمني و زيست محيطي غير قابل جبران يا بلند مدتي  مانند آنچه براي سکوي نفت شرکت BP  در خليج مکزيک رخ داد که علاوه بر خسارات بسيار سنگين زيست محيطي ، بيش از چهل ميليارد دلار هزينه به شرکت BP وارد کرد يا فاجعه زيست محيطي نشت نفت در آلسکا که هنوز عليرغم گذشت سال ها و صرف ميليارد ها دلار هزينه اثرات زيست محيطي آن پا برجاست و يا آنچه در آتش سوزي در چاه نفت ايران در مارون و يا  چاه شماره ۲۴ نفت شهر اتفاق افتاد بيانجامد.

لذا کميته فني ISO/TC 67 که وظيفه تدوين استاندارد هاي مواد ، تجهيزات و تاسيسات فراساحل صنايع نفت ، پتروشيمي و گاز طبيعي را به عهده دارد و تا سال ۲۰۱۰  بيش از ۱۶۶ استاندارد مختلف را تدوين نموده و کشور ايران نيز از اعضاي اصلي آن مي باشد ، با توجه به اهميت اين صنايع و نياز مبرم به استاندارد هاي مديريت کيفيت اقدام به تدوين يک مشخصه فني Technical Specification   بر اساس الزامات ISO 9001:2000 نمود و اين استاندارد با کد ISO/TS 29001 به نام صنايع نفت ، پتروشيمي و گاز طبيعي – سيستم مديريت کيفيت خاص بخش – الزامات سازمان هاي تامين کننده محصول و خدمت تدوين شد .

ISO/TS 29001  در سال ۲۰۰۳ براي اولين بار منتشر در سال ۲۰۰۷ دومين ويرايش و در سال ۲۰۱۰ سومين و آخرين ويرايش آن توسط ISO  منتشر شد.

استاندارد ISO 29001  دقيقا از ساختار استاندارد ISO 9001 استفاده کرده و الزامات خاص اين صنايع به انتهاي هر بند استاندارد به نحو کاملا مشخصي اضافه شده .

این استاندارد برای سازمان های زیر کاربرد دارد :

۱-توليد كنندگان مواد و تجهيزات صنعت نفت، گاز و پتروشيمي اعم از پايين دستي و بالا دستي.
۲-تامين كنندگان خدمات براي صنعت نفت، گاز و پتروشيمي.
۳-خريداران تجهيزات، مواد و خدمات.
۴-پيمانكاران طراحي، احداث، ساخت، اجرا و نصب در صنعت نفت و گاز و پتروشيمي.
فوائد اجرا و استقرار سيستم :
۱-ايجاد رويكرد نظام مند براي رهبري فعاليتها جهت كاهش ضايعات.
۲-بهبود عملكرد شركت شامل كيفيت محصولات و خدمات.
۳-بهبود مستمر.
۴-رضايت مشتري.
۵-كنترل و پايش موثر فرآيندها.
۶-پيشگيري از خطا.
۷-كاهش نوسانات و ضايعات در چرخه تامين و خصوصا” ارائه دهندگان خدمات.
۸-همسويي و مطابقت با استانداردهاي بين المللي و ايجاد فرصت هايي براي پيشي گرفتن از ساير رقبا.

فارسی